Metoda Reggio Emilia

Czym jest Reggio Emilia?

Osada Dzikich Dzieci to miejsce, w którym każdy mały człowiek jest tak samo ważny, jego potrzeby są respektowane, a talenty wspierane. Metoda Reggio Emilia, na której w głównej mierze opiera się działalność pedagogiczna żłobka i przedszkola, kieruje się bowiem ideą, że dzieci już od pierwszych dni życia są indywidualnymi jednostkami – pełnymi potencjału, chcącymi się rozwijać i odkrywać świat wszystkimi zmysłami, komunikującymi przy tym swoje emocje.
Ten pochodzący z Włoch, wymyślony przez pedagoga Lorisa Malaguzziego system, razem z elementami m.in. Porozumienia Bez Przemocy (NCV), pedagogiką waldorfską i metodą Montessori pozwala na stworzenie w Osadzie Dzikich Dzieci atmosfery przyjaźni, bliskości z innymi i z naturą oraz na wzmocnienie ciekawości świata. Dzieci uczą się, jak bezpiecznie poznawać siebie i swoje otoczenie, czym jest empatia oraz jak ważne są ich potrzeby w oczach dorosłych.
Funkcjonowanie według tych niezwykłych zasad jest możliwe nie tylko dzięki doskonałemu przygotowaniu pedagogicznemu opiekunów, ale również poprzez wyposażenie żłobka i przedszkola. Drewniane meble i zabawki, podział na kąciki ciszy i zabawy, przyjemne pastelowy kolory, ciepła atmosfera, kojące odgłosy natury – wszystko to sprawia, że dziecko otoczone jest odpowiednią dla jego wieku liczbą bodźców. W każdym momencie może dać upust energii lub znaleźć ukojenie dla swoich emocji zgodnie z własnymi potrzebami, bez wpływania tym samym na rytm i funkcjonowanie innych maluchów.
Metodę Reggio Emilia wdrażamy w Osadzie Dzikich Dzieci na każdym kroku. Pierwszym zetknięciem z nią jest już adaptacja do klubu dziecięcego – proces często niełatwy zarówno dla malucha, jak i rodzica. Najlepszym lekarstwem na wszystkie pojawiające się podczas niej emocje, lęki, wydarzenia jest… czas. Długość trwania adaptacji zostawiamy więc do decyzji mamy i taty, którzy przy okazji mogą zobaczyć w tym okresie, jak wygląda nasza indywidualna praca z dziećmi.

Dziecko składa się ze stu. Ma sto języków, sto rąk, sto myśli, sto sposobów w jaki myśli, bawi się i mówi. Sto – zawsze sto rodzajów słuchania, dziwienia się i kochania. Sto radosnych sposobów na śpiewanie i rozumienie, na odkrywanie stu światów, na swobodne wymyślanie stu światów, na marzenie o stu światach. (...)

Loris Malaguzzi, „100 języków dziecka”.

Wspieranie indywidualności

Każdy maluch jest inny

Wyjątkowość swoich pociech rodzice dostrzegają już od dnia ich narodzin. Mają różne temperamenty, preferencje, zdolności intelektualne. W Osadzie Dzikich Dzieci – zgodnie z metodą Reggio Emilia – pedagodzy wiedzą, że najważniejsze jest dostosowywanie się do możliwości maluszka, a nie narzucanie mu sztywnych ram. Pozytywna motywacja, nawiązywanie relacji, brak sztywnych harmonogramów w bezpiecznych granicach i przyjaznej atmosferze pozwalają na harmonijny rozwój już od pierwszych dni uczęszczania do żłobka.

Podążanie za potrzebami

Dziecko musi być wysłuchane

Choć czasem jest to niezrozumiałe nawet dla najbliższych, dzieci na swój sposób komunikują swoje potrzeby, emocje i odczucia. Zanim zaczną wyrażać je słowami, widać to po ich gestach, mimice, a nawet słychać w tonie płaczu, krzyku czy śmiechu. Rolą pedagoga jest nauczenie się języka każdego podopiecznego Osady Dzikich Dzieci, respektowanie jego życzeń oraz tworzenie bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni, w której mogą być zrealizowane.

Aktywność na świeżym powietrzu

Rozwój zaczyna się w ruchu

Dzieci są stworzone do aktywności fizycznej. Już od pierwszych tygodni życia nie potrafią wytrzymać bez ćwiczeń, w zadziwiającym tempie rozwijając kolejne umiejętności. Ruch i doznania fizyczne są u maluchów bezpośrednio powiązane z rozwojem intelektualnym. W Osadzie Dzikich Dzieci niezależnie od pory roku i pogody będą spędzać mnóstwo czasu na świeżym powietrzu – skacząc po kałużach, lepiąc bałwana, biegając boso po trawie w ogrodzie czy spacerując podczas wycieczek do pobliskiego lasu.

Kontakt z naturą

Dzieci rodzą się odkrywcami

Każdy rodzi się z silną potrzebą odkrywania świata. Maluchy robią to wszystkimi zmysłami, testując przy okazji przedmioty na wymyślne i kreatywne sposoby, z czasem zadając mnóstwo pytań i chłonąc opowieści dorosłych. Rolą pedagoga nie jest wtłaczanie dziecka w sztywne ramy edukacyjne czy dawanie gotowych odpowiedzi, ale nauczenie go, jak po swojemu obserwować świat i wyciągać wnioski. W Osadzie Dzikich Dzieci maluchy mają na to szansę, choćby obserwując zmieniającą się przyrodę czy uprawiając ogródek przynależący do żłobka.

Odpowiednie otoczenie

Im mniej bodźców, tym lepiej

Nadmiar bodźców to poważny problem dzisiejszego świata. Dla maluchów, których system nerwowy dopiero się rozwija, może to być duże utrudnienie. W Osadzie Dzikich Dzieci znajdą ukojenie w czystych, jasnych i ciepłych wnętrzach, do których wpada naturalne światło. Będą mogły bawić się wysokiej jakości drewnianymi zabawkami, rysować i malować przy przystosowanych mebelkach lub odpocząć na komfortowym hamaku. Codziennej zabawie będą towarzyszyły dochodzące z głośników ciche odgłosy natury.

Zdrowe odżywianie

Jedzenie to paliwo do zabawy

Aby dzieci miały siły na aktywność fizyczną, ich potrzeby żywieniowe muszą być zaspokojone. W Osadzie Dzikich Dzieci, oprócz wybranego przez opiekunów mleka (matki/modyfikowanego), maluchy otrzymają pełne wyżywienie, zgodne z ich wymaganiami dietetycznymi, w którym dominują kolorowe warzywa i owoce, pełnowartościowy nabiał i zdrowe węglowodany. Każdy posiłek podawany jest na przystosowanych, atestowanych, bezpiecznych bambusowych naczyniach, które równocześnie są ważnym elementem budowania świadomości ekologicznej.

Brzmi bajecznie?

Weź udział w rekrutacji do Osady Dzikich Dzieci!

Dowiedz się więcej